XXXIV Świętojański
Festiwal Organowy
XXXIV Świętojański
Festiwal Organowy
17 maja (piątek), godz. 1900
Pierre Queval
(Paryż)
Koncert inauguracyjny
Louis Vierne (1870-1937)
Léon Boëllmann (1862-1897)
Louis Vierne
Marcel Dupré (1886-1971)
Louis Vierne
-
Cathédrales z « Pièces de Fantaisie »
Prière à Notre-Dame
Toccata z « Suite Gothique »
Clair de Lune z « Pièces de Fantaisie »
« Jesus tombe pour la troisieme fois » z « le Chemin de La Croix » (Droga Krzyżowa, Stacja 9)
Choral z 2 Symfonii.
Improwizacja w formie Tryptyku
Bazylika Katedralna Świętych Janów,
ul. Żeglarska 16
25 maja (sobota), godz. 2000
Jarosław Kocik
(Hamburg)
J.S. Bach (1685-1750)
J.S. Bach
D. Buxtehude (1637-1707)
J. Rheinberger (1839-1901)
R. Schumann (1810-1856)
A.G. Ritter (1811-1885)
Concerto C-Dur BWV 595
Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 654
Praeludium g-moll BuxWV 149
cykl 12 Charakterstücke op. 156, nr 6:
Allegretto z cyklu "4 Skizzen für den Pedalflügel” op. 58, nr 4.
2. Orgelsonate e-moll op. 19
Kościół Św. Ducha,
Rynek Staromiejski
26 maja (niedziela), godz. 1900
Mateusz Rzewuski
(Warszawa)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Mateusz Rzewuski (1991*)
Olivier Messiaen (1908-1992)
Marian Sawa (1937-2005)
Mateusz Rzewuski
Louis Vierne (1870-1937)
Preludium i fuga a-moll, BWV 543
Improwizacja: Andante
“L’Ascension”:
II. “Alleluias sereins d'une âme qui désire le ciel”
Sekwens
Improwizacja: Scherzo
VI. Symfonia organowa h-moll, op. 59: V. “Final”
Bazylika Katedralna Świętych Janów,
ul. Żeglarska 16
2 czerwca (niedziela), godz. 1700
Gedymin Grubba
(Gdańsk)
J.S. Bach (1685-1750)
Kościół Wniebowzięcia NMP,
ul. Panny Marii 2
9 czerwca (niedziela), godz. 1900
Ondřej Mucha, Anna Mucha
(Prostějov, Czechy)
Koncert na 4 ręce
Stanislav Mach (1906 - 1975)
Niels Wilhelm Gade (1817 - 1890)
Franz Lachner (1803 - 1890)
Mieczyslaw Surzyński (1866 - 1924)
Georges Mac-Master (1862 - 1938)
Olivier Messiaen (1908 - 1992)
Adolf Friedrich Hesse (1809 - 1863)
Kościół Matki Bożej Królowej Polski
ul. Rydygiera 21
15 czerwca (sobota), godz. 1930
Arkadiusz Popławski
(Racibórz)
Mikołaj z Krakowa (I poł. XVI w.)
Girolamo Frescobaldi (1613-1643)
Michael Praetorius (1571-1621)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
César Franck (1822-1890)
Eugène Gigout (1844-1925)
Marcel Dupré (1886-1971)
Jehan Alain (1911-1940)
-
Ave Jerarchia
Szewczyk idzie po ulicy
Ricercare cromatico post il credo
La canaria
Preludium i Fuga g-moll BWV 535
II chorał h - moll
Toccata
Elevation I, op. 32
Litanies
Improwizacje: Trzy impresje gregoriańskie
Kościół Wniebowzięcia NMP,
ul. Panny Marii 2
16 czerwca (niedziela), godz. 1900
Władysław Szymański
(Katowice)
Albert Renaud (1855-1924)
Felix Mendelssohn Bartoldy (1809-1847)
Franz Liszt (1811-1866)
Marco E. Bossi (1861-1925)
Giovanni Morandi (1777-1856)
Léon Boëllmann (1862-1897)
Bazylika Katedralna Świętych Janów,
ul. Żeglarska 16
22 czerwca (sobota), godz. 1930
Michał Sławecki
(Warszawa)
Stanisław Moryto (1947-2018)
Girolamo Frescobaldi (1584 – 1643)
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Pedro de Araújo (ca 1640-1705)
Johann Sebastian Bach (1684-1750)
Marian Sawa (1937-2005)
Stanisław Moryto
Jean-Marie Plum (1899-1944)
Toccata (z cyklu Carmina crucis)
Bergamasca z cyklu „Fiori Musicali”
Preludium, fuga i ciaccona C, BuxWV 137
Batalha de sexto tom
O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross, BWV 622
Regina Poloniae
Verset
Deux Piéces pour Grand Orgue, II. Cortège, op. 130 nr 2
Kościół Wniebowzięcia NMP,
ul. Panny Marii 2
23 czerwca (niedziela), godz. 1900
Paweł Głowiński (Toruń)
organy
Schola Sacerdotum
ks. Mariusz Klimek
dyrygent, kantor
Koncert finałowy
Paweł Głowiński - organy
Cesar Franck – III Chorał a-moll
Jehan Alain – Postlude pour l'office des Complies
improwizacje na tematy gregoriańskie
Schola Sacerdotum
Chorał gregoriański
Ks. Mariusz Klimek
dyrygent, kantor
Bazylika Katedralna Świętych Janów,
ul. Żeglarska 16
Artyści
Paweł Głowiński (Toruń)
Gedymin Grubba (Gdańsk)
Jarosław Kocik (Hamburg)
Ondřej Mucha (Prostějov, Czechy)
Arkadiusz Popławski (Racibórz)
Pierre Queval (Paryż)
Mateusz Rzewuski (Warszawa)
Schola Sacerdotum (Toruń)
Michał Sławecki (Warszawa)
Władysław Szymański (Katowice)
ks. Mariusz Klimek (Toruń)
O festiwalu
Organizator
Partnerzy
Muzyka organowa w diecezji toruńskiej ściśle związana jest z bazyliką katedralną Św. Janów. Pierwszy Świętojański Festiwal Organowy (Świętojański Festiwal Muzyki Organowej) odbył się w 1985 roku, w dwa lata po zakończeniu renowacji zabytkowych organów barokowych (1688) Mateusza Brandtnera. Instrument ten umożliwia stylowe wykonanie muzyki dawnej, stanowi rzadki okaz jako jeden z niewielu czynnych, zachowanych w Polsce. Wykonawcą koncertu inauguracyjnego był profesor Feliks Rączkowski (1906-1989), wybitny polski organista i kompozytor.
Pierwsze edycje festiwalu odbywały się jedynie na małych organach barokowych, słuchacze zaś raczyli się wykonaniami muzyki dawnej. W roku 1991 wyremontowano główny instrument Maxa Terleckiego z 1878 roku, dzięki staraniom ks. Zdzisława Wyrowińskiego. Działanie to przyczyniło się do poszerzenia możliwości Świętojańskiego Festiwalu Muzyki Organowej. W kolejnych latach organiści mogli wybierać instrument na którym chcieli koncertować. Dość powszechna stała się też praktyka koncertów dwuczęściowych: w pierwszej muzyka dawna na organach barokowych, w drugiej utwory nowsze na instrumencie romantycznym.
W roku 2003 koncerty organowe w ramach festiwalu po raz pierwszy można było usłyszeć poza mury toruńskiej katedry, zaczęły odbywać się w innych kościołach diecezji. Najpierw muzyka organowa zabrzmiała w kościele Matki Bożej Królowej Polski na toruńskim Rubinkowie. W kolejnych latach usłyszeliśmy instrumenty z kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Panny Marii, Św. Ducha, Matki Boskiej Zwycięskiej, Miłosierdzia Bożego, Opatrzności Bożej, Podwyższenia Krzyża. Oprócz Torunia, festiwal dotarł z koncertami do Chełmna, Grudziądza i Nowego Miasta Lubawskiego.
Świętojański Festiwal Organowy jest imprezą międzynarodową. Oprócz naszych rodzimych wykonawców, melomani mają szansę usłyszeć artystów z innych krajów europejskich (Austrii, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii) i nie tylko (Stany Zjednoczone).
Swój obecny kształt Świętojański Festiwal Muzyki Organowej w Toruniu zawdzięcza dyrektorom artystycznym, którzy przez lata dbali o jego rozwój. Twórcą festiwalu i pierwszym dyrektorem artystycznym do 1995 roku był Marian Dorawa. Funkcję tę pełnili kolejno prof. Roman Grucza (1996-2001), ks. dr Mariusz Klimek (2002-2011) i ks. Czesław Grajkowski (2013-2016).
Od 2017 roku dyrektorem festiwalu jest ks. dr Mariusz Klimek.
Historia festiwalu
Dyrektor festiwalu
Ks. dr Mariusz Klimek ur. 5 września 1965 roku w Nowym Mieście Lubawskim. W 1990 r. w Bazylice Katedralnej w Pelplinie otrzymał święcenia kapłańskie, po czym podjął pracę duszpasterską w Toruniu. W 1998 roku ukończył studia muzykologiczne w Akademii Teologii Katolickiej, a w 2001 roku zwieńczył je doktoratem na Uniwersytecie Kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W 1998 roku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy ukończył Studia Podyplomowe w zakresie Emisji Głosu oraz Studia Podyplomowe w zakresie Chórmistrzostwa.
W latach 1993-2000 śpiewał jako kantor w Warszawskim Zespole Chorałowym, m.in. na deskach Teatru Narodowego i Filharmonii Narodowej w Warszawie, a także w wielu miejscach w kraju i poza jego granicami. Od 2000 roku jest wykładowcą Muzyki Kościelnej w Wyższym Seminarium Duchownym w Toruniu, a od 2001 na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest dyrektorem Diecezjalnego Studium Organistowskiego Diecezji Toruńskiej, Przewodniczącym Komisji ds. Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej Toruńskiej, a także piastuje funkcję Kantora Katedralnego Diecezji Toruńskiej. Jest dyrektorem naczelnym Świętojańskiego Festiwalu Organowego w Toruniu. Od 2000 roku jest dyrygentem Chóru Wydziału Teologii UMK Tibi Domine oraz Scholi Gregoriańskiej Alumnów WSD w Toruniu. Współpracuje jako dyrygent z Toruńską Orkiestrą Kameralną oraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Kuria Diecezjalna Toruńska
Toruń porusza
Festiwal odbywa się dzięki wsparciu otrzymanemu od:
XXXIV Świętojański
Festiwal Organowy
Świętojański Festiwal Organowy
© Jerzy Nowicki 2004-2019